Katumuksen kaste

Uuden elämän alku

Mikä on katumuksen kaste?

Katumuksen kaste ei ole pelkkä vesikaste, se on ihmisen lopullinen erottaminen maallisesta elämästään ja uuden elämän alku täydellisenä kristittynä. Se on enemmän kuin julkinen seremonia ihmisen kääntymisestä Herraan Jeesukseen, se tarkoittaa, että maailma on meille täysin kuollut kasteen hautausprosessin kautta. Meillä ei ole enää vanhaa syntistä luontoa. Toisin sanoen synti lakkaa hallitsemasta meitä, kun kuolemme sille kasteen kautta. Ylösnousemuksensa jälkeen Herra Jeesus opetti opetuslapsilleen kasteen tärkeyden ja antoi heille selkeän käskyn:

“Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:
kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”
(Matteus 28:19)

Miksi on tarpeen tulla kastetuksi?

On tärkeää tulla kastetuksi vilpittömän katumuksen jälkeen, sen jälkeen, kun on tehty päätös hylätä syntinen elämä ja hyväksyä Jeesus Ainoaksi Herraksi. Katumus on kasteen ensimmäinen ehto. Meillä on yleensä tapauksia, joissa ihmiset kastetaan ilman katumusta; nämä eivät ole “kääntyneet” Kristukseen, vaan “vakuutettuja” Hänestä.

“Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.
Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”
(Markus 16.16)

Miksi kaste tehdään yleensä upottamalla?

Vesikaste tarkoittaa uuden elämäntavan alkua, sillä vesi on puhdistuksen luonnollisin elementti. Kaste upottamalla kokonaan veteen edustaa täydellistä hautaamista. Tästä syystä kaste suoritetaan upottamalla, milloin ja kun mahdollista.

“Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat, ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen.”
(Matteus 3.16)

Mitä katumus on?

Katumus, jota seuraa surun tai katumuksen tunne tehdystä virheestä. Todellisen katumuksen ymmärtäminen on tärkeää jokaiselle kristitylle, koska:

  1. Syntisen on tunnustettava syntinsä. Tämä on ensimmäinen askel kohti vilpitöntä ja rehellistä katumusta: kukaan ei voi katua sellaista, mitä hän ei tunnista.

  2. Syntisen täytyy vihata syntiä. Jos syntinen ei pidä syntiään inhottavana ja vihaa sitä, hän tekee sen varmasti uudelleen ja joutuu sen orjuuteen.

  3. Syntisen on hylättävä syntinsä. Jos emme nyt käännä selkäämme synnille, emme koskaan pääse siitä eroon. On turha ajatella, että olemme voittaneet synnin, jos se on edelleen täysin ulottuvillamme. Esimerkiksi olemme joskus tekemisissä ihmisten kanssa, jotka eivät jaa uskoamme, ja he yleensä vievät meidät väärille poluille. Joten vaikka meidän olisi vastustettava, kaatuisimme lopulta.

  4. Syntisen täytyy unohtaa synnit kokonaan. Täydellisen katumuksen viimeinen askel on unohtaa tehty synti, ikään kuin sitä ei olisi koskaan tehty.

     

Sinun ei tarvitse olla kymmenysten antaja tai palauttaa kymmenyksiä ennen kastetta, mutta Jumalan sana sanoo:

“Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa. Koetelkaa minua tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot. Silloin saatte nähdä, että minä avaan taivaan ikkunat ja vuodatan teille sateen runsaan siunauksen.”
(Malakia 3.10)

Olemalla uskollinen kymmenyksissä, et ainoastaan kunnioita Jumalaa (jolle olet antanut henkesi), vaan tarjoat myös muille saman mahdollisuuden kuin sinulla oli. Päätös mennä kasteelle tarkoittaa sitä, että annat 100 % elämästäsi Jumalalle. Pitäisikö siis todella olla ongelma palauttaa 10 % siitä, mitä Hän antaa sinulle?
Lisätietoa kymmenyksistä on Ensihedelmät – sivulla. Ensimmäiset Hedelmät..

Voiko ihminen pelastua ilman kastetta? 

Kuten Jumalan sana mainitsee: “Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; joka ei usko, se tuomitaan.” (Markus 16:16). Siksi, jos henkilö katuu syntejään, ottaa vastaan Herran Jeesuksen, mutta sitten kuolee ennen vesikastetta, hän silti pelastuu.

Ja meillä on erinomainen esimerkki itse Raamatussa toisesta ristillä riippuvista pahantekijöistä Jeesuksen rinnalla. Tietoisena lähestyvästä kuolemastaan hän tunnisti Jeesuksen Jumalan Pojaksi ja pyysi Häneltä pelastusta. Herra Jeesus vastasi heti:

“Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.”
(Luukas 23:43)

Voiko kaste taata pelastukseni?

Kaste on ensimmäinen askel pelastukseesi. Kasteen jälkeen jotkut ihmiset kuitenkin lopulta luopuvat uskostaan – jokapäiväisten paineiden vuoksi. Joten vastaus on EI, kaste ei takaa ihmisen pelastusta. Vain ne, jotka kestävät loppuun asti, pelastuvat. Iankaikkisen elämän saavuttamiseksi meidän kaikkien täytyy taistella hyvä uskon taistelu, kuten apostoli Paavali mainitsee 2. Kirje Timoteukselle 4:7:ssä: 

“Olen kilpaillut hyvän kilpailun, olen juossut perille ja säilyttänyt uskoni.”.

Muita kysymyksiä

Joku päättää tulla kastetuksi katumuksen kasteella, kun hän ymmärtää, että heidän elämäntapansa ei ole ollut oikea Jumalan edessä, ja päättää näin ollen aloittaa uuden elämän Herran Jeesuksen kanssa.

Kun henkilö saavuttaa tietoisen iän tehdäkseen tämän yksilöllisen päätöksen; useimmissa tapauksissa 13-vuotiaasta alkaen. 

Ihminen on valmis kasteeseen vasta sen jälkeen, kun hän on varma, että hän katuu syntejään ja uskoo Herraan Jeesukseen. Siksi emme kasta lapsia, koska kaste vaatii syntien täydellistä katumusta. Kuinka lapsi voi katua syntejä, joita hänellä ei ole?
Jos lapsella ei ole syntiä, katumusta ei tarvita ja jos katumusta ei tarvita, kastetta ei tarvita.
Lasten on omistauduttava Jumalalle sen mukaan, mitä on kirjoitettu:
“Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä.”
(Markus 10.16)

Vesikaste on omien syntien oivaltamista ja sen jälkeen niiden katumista, eikä lapsilla ole siihen kykyä. Kuten yllä olevassa kysymyksessä mainittiin, lapset on esitettävä Jumalalle. Jos olet aikuisena päättänyt kääntyä pois syntisestä elämästäsi ja ottaa vastaan Herran Jeesuksen, sinun täytyy mennä kasteelle.  

Todellinen kaste tapahtuu vain kerran. Joissakin tapauksissa ihminen voi mennä veteen useammin kuin kerran, koska vanha luonto on edelleen elossa. 

Ei, sinun ei tarvitse maksaa kasteesta. 

Kasteelle meneminen tarkoittaa, että olet nyt osa Kristuksen Ruumiista ja kirkko on Kristuksen Ruumis. Sitoumuksesi on pitää itsesi pelastettuna ja evankelioida kadonneille Herran Jeesuksen Kristuksen puolesta, ja sitä varten tulla säännöllisesti kirkkoon sunnuntaiaamuisin, keskiviikkoisin etsimään Pyhää Henkeä ja perjantaisin taistelemaan pahaa vastaan, tällä tavalla sinä elät uskossa. 

“Sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi…”
(1.kirje korinttilaisille 12:13)

Ei. Älä odota tuntevansa jotain mennäksesi kasteelle, se on suuri virhe, sillä vilpitön katumus on ainoa vaatimus kasteen saamiseksi. Onhan kaste yksilöllinen päätös, samoin kuin aloite synnin hylkäämisestä. Pyhä Raamattu näyttää meille kaksi esimerkkiä: ensimmäinen on vankilan vartija, jossa apostoli Paavali oli. Hän uskoi kuultuaan hänen puhuvan pelastuksesta, ja heti vanginvartija ja hänen perheensä kastettiin (Apt. 16:27-33); toinen esimerkki on Etiopian eunukki. Samalla hetkellä, kun hän kuuli Filippoksen saarnaavan, hän uskoi ja hänet kastettiin vedellä (Apt. 8:25-39).

Sekä vanginvartija että eunukki kastettiin, koska tapahtui täydellinen antautuminen. Siitä hetkestä lähtien, kun henkilö kuulee Jumalan Sanan, hänet tuomitaan synneistään; sitten hän katuu ja luovuttaa elämänsä Hänelle ottamalla ensimmäisen askeleen kohti sielun pelastusta, joka on vesikaste.

Päätös todellisesta kasteesta tapahtuu vain kerran, kuten kuoleman kanssa, sillä ihminen voi kuolla vain kerran elämässään. Kysymykseen siitä, että tapahtuiko vesikaste todella sinulle, vain sinä voit vastata, kun tarkastelet elämääsi ja katsot sen hedelmiä tuon kasteen jälkeen. 

Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä.”
(Matteus 7:18) 

On oltava erittäin varovainen, kun käytetään termiä “uudestisyntynyt kristitty”. On havaittu, että monet kristityt käyttävät tätä termiä uskonnollisesti, koska he ovat menettäneet sen todellisen arvon. Vesikaste on ensimmäinen monista päätöksistä, joita ihminen on tehtävä syntyäkseen Jumalasta. Se on tärkeää ihmiselle, joka haluaa syntyä uudelleen. 

Ihmisen tulee myös kieltää itsensä ja maailman, uhraten tahtonsa päivittäin osoittaakseen päättäväisyytensä syntyä Jumalasta. Hänen täytyy elää Jumalan sanan mukaisesti. 

Jos manifestoit edelleen pahojen henkien kanssa, se osoittaa, että käyt edelleen vapautusprosessin läpi ja että sinun on avattava sydämesi ja sallia Jumalan vapauttaa sinut. Paholainen on syyttäjä ja hän tulee aina syyttämään sinua synneistäsi. Kuitenkin, kun sinut kastetaan, syntisi pestään pois, mikä tarkoittaa, että paholaisella ei ole aseita, joita käyttää sinua vastaan. Tämä on myönteinen askel kohti täydellistä vapauttasi, ja sinun on nyt uskottava. Tämän ei pitäisi koskaan estää sinua menemästä kasteelle, sillä kaste on henkilökohtainen päätös aloittaa uusi elämä Herran Jeesuksen kanssa. 

Emme suosittele ihmisiä menemään yökerhoihin, koska he joutuvat alttiiksi huonoille vaikutuksille, kuten huumeiden käytölle, siveettömyydelle jne. Kuitenkin, mitä tulee juhliin ja musiikkiin, on yksilöllinen vastuu miettiä, kuinka paljon se hyödyttää suhdettasi Jumalaan. Sinun on arvioitava, onko ympärilläsi oleva ympäristö, musiikki tai ihmiset vaaraksi (tai ei) pelastuksellesi. 

Sen ei pitäisi olla syy, joka estää sinua menemästä kasteelle – on olemassa erilaisia olosuhteita ja syitä, joiden vuoksi ihmiset asuvat yhdessä. Sen sijaan tämä voisi olla sinulle tilaisuus tehdä positiivinen käänne suhteeseesi kumppanisi kanssa ja vakiinnuttaa suhteenne avioliitolla, kuten Jumala käskee: 

“Tehän tiedätte hyvin, ettei kenelläkään siveettömällä eikä saastaisella ole osaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnasta, ei myöskään ahneella, sillä hän on epäjumalanpalvelija.”
(kirje efesolaisille 5:5) 

Jos olet palannut vanhaan syntiseen elämään, sinun on mentävä kasteelle uudelleen, koska vesikasteesi ei ollut oikea kaste.

Ei. Vesikaste palvelee syntisen vanhan luonteen hautaamista, ei syntien anteeksiantamista. Kun kristitty tekee syntiä, hänellä on velvollisuus tunnustaa se Herralle Jeesukselle (1. Joh. 1:9).

On tärkeää tietää, että synti ei hallitse kristittyä (Room. 6:14). Kun kristitty tekee syntiä, hän tekee sen tietoisesti, sillä Pyhä Henki varoittaa häntä aina ennen kuin hän tekee synnin. Jos kristitty päättää silti tehdä synnin niin, hän ei ota uskoa vakavasti. Hänen vilpitön tunnustuksensa Herralle tekee hänet puhtaaksi ristillä vuodatetun veren kautta. 

Mitä minun pitäisi tehdä kasteen jälkeen?

Kun Jeesus oli kastettu, Henki johdatti Hänet erämaahan paholaisen kiusattavaksi (Matt. 4.1). Paholaisen VÄLITÖN kiusaus oli viimeinen asia, jonka odotamme löytävämme, kun luovutamme elämämme Jumalalle kasteen kautta. Mutta juuri niin tapahtuu. Jos päätös mennä kasteelle on todellinen ja tulee sydämestä, se herättää reaktion paholaisessa. Siksi:

  1. Kehitä suhdettasi Jumalaan rukouksen kautta, ja tehokas rukous on vilpitön rukous.

  2. Lue Raamattua. Yksi jae on enemmän kuin tarpeeksi, tarkkaile verbejä ja kunnioita välimerkkejä. Se on Jumalan Sana, joka tekee meistä hengellisesti vahvoja, koska se ruokkii henkeämme – usko.

  3. Kehitä pelastustasi osallistumalla keskiviikko-, perjantai- ja sunnuntaiaamun kokouksiin.

  4. Anna mitä KRISTUS on sinulle antanut, evankelioimalla, tuomalla muille ilmaiseksi sen, mitä KRISTUS on sinulle antanut. “Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille… ” (Markus 16:15)

Tämä viimeinen askel paljastaa, että 3 edellistä toteutettiin ja toteutetaan onnistuneesti, sillä jos emme aloita emmekä vahvista suhdettamme Jumalaan, PELASTAMALLA, siis omaa sieluamme, kuinka voimme saada iloa muiden PELASTUKSESTA?

Se, mikä todistaa rakkautemme KRISTUSTA kohtaan, on kun teemme sen, mitä HÄN teki: MINÄ ANNAN!

RAKASTAMINEN on ANTAMISTA, se on saman mahdollisuuden antamista muille, niin kuin sinulle annettiin ja hyödyntää sitä!